TEMAT : „Barwne motyle”- wykonanie motyli poprzez symetryczne odbicie barwnych plam z użyciem farb plakatowych.
OBSZAR EDUKACYJNY: edukacja plastyczna
CELE : - rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności twórczej dzieci; - poznanie efektu symetrycznego odbicia plam (poprzez złożenie kartki) oraz efektu wymieszania kolorów; - rozbudzanie wyobraźni i pomysłowości (zaznaczanie konturów motyla, wymyślanie nazw) ; - bezpieczne i sprawne posługiwanie się nożyczkami.
POMOCE : ilustracje i zdjęcia motyli (album o motylach), kolorowe chusty- apaszki (dla każdego dziecka), farby plakatowe, duże pędzle, kubeczki z wodą, kartki z bloku (różnego formatu, do wyboru dzieciom), korki lub zakrętki po dezodorantach i plastelina, miękkie druciki dla każdego dziecka .
PRZEBIEG : 1. Słuchanie wiersza „Motylek” A. Przemyskiej
- Motylek lekki fruwa nad łąką, w dole są kwiaty, w górze jest słonko. Fru, fru, fii, fii! – wesoło, wesoło mu. Motylek lekki w trawie się błąka, myśli, że kwiaty to małe słonka. Fru, fru, fii, fii! – wesoło, wesoło mu. Motylek lekki fruwa nad światem, myśli, że słońce jest dużym kwiatem. Fru, fru, fii, fii! – wesoło, wesoło mu. –
2. Oglądanie ilustracji, zdjęć ,albumów związanych z motylami; omówienie charakterystycznych cech motyli : dwie pary skrzydeł (użycie pojęcia symetryczne), takie same wzory na obu skrzydłach, różne ich kształty; zapoznanie z nazwami motyli tj. Admirał, Paź Królowej, cytrynek itp. 3. Zabawa ruchowa „Taniec motyli” – dzieci wybierają sobie chustę i tańczą w rytm muzyki, powiewając nad głową chustami (zamieniają się w motyle), gdy muzyka cichnie przysiadają na kwiatach (kucają). 4. Przejście do stolików- nauczycielka tłumaczy sposób wykonania motyli poprzez nałożenie farb z jednej strony kartki i złożenie jej na połowę. Dzieci obserwują zaskakujący efekt symetrycznego odbicia barwnych plam. 5. Dzieci zaznaczają pędzelkiem kontury motyli, domalowują tułów, głowę, czułki itp. 6. Gdy motyle schną , dzieci wymyślają nazwę dla swojego motyla. 7. Po wyschnięciu- wycinają motyla , przymocowują druciki i umieszczają go w korku lub w zakrętce od dezodorantu (w plastelinie). 8. Umieszczenie kolekcji barwnych, poruszających się na drucikach motyli w szatni. (nauczycielka może podpisać motyle nazwami wymyślonymi przez dzieci)
opracowała: mgr Dorota Mejer |